lauantai 12. elokuuta 2017

Pohjantähti villasukat ♥ OHJE


Tarvitset:

200g pääväriä 
50g kuvioväriä
3mm tai 3,5mm sukkapuikot, riippuen käsialasta
neulan päättelyitä varten

Omat lankasuositukseni:
Viking Vilma tai 
Novitan 7 Veljestä

Aloita luomalla päävärillä 60s ja jaa silmukat tasan jokaiselle puikolle. Neulo 2 oikein 2 nurin joustinneuletta
4 kerrosta ja aloita neulomaan alla olevan 4 silmukan ruutupiirroksen mukaisesti alhaalta ylös päin mallikerta yhteensä 5 kertaa.


Kun olet neulonut palmikkoresorin neulo vielä kerros oikein ja lisää jokaisen puikon alussa 1s = 64s. Lisäysten jälkeen neulo vielä kerros oikein. Tämän jälkeen aloita neulomaan alla olevan kirjoneulekuvion mukaisesti alhaalta ylöspäin.


Neulottuasi kuvion katkaise kuviolanka ja jatka jälleen oikein yksi kerros päävärillä. Tämän jälkeen aloita kavennukset seuraavanlaisesti: 

Ensimmäisen puikon alussa ylivetokavennus ja viimeisen puikon lopussa kaksi oikein yhteen. Toista näitä joka 3 kerros yhteensä 3 kertaa ja tämän jälkeen vielä joka toinen kerros kunnes työssä on 48 silmukkaa jäljellä. Kavennusten jälkeen tasaa silmukat puikoille niin, että jokaisella puikolla on 12s.

Seuraavaksi jatka 2 oikein 2 nurin neulosta 3 kerrosta ja aloita jälleen ruutupiirroksen mukaiset palmikon kierrot ja toista ruutupiirroksen malli yhteensä 6 kertaa.

Aloita kantapää:

Viimeisen kierroksen kohdalla aloita vahvennetun kantapään neulominen 4 ja 1 puikolla. Neulo vahvennettua neulosta yhteensä 22 kerrosta (edestakaisin laskettuna 11 kerrosta) ja aloita kantapään kavennukset linkin ohjeen mukaisesti jättämällä kavennusten alussa puikon molempiin päihin 5s/puoli. Näin kavennusten jälkeen puikolle jää 12s. 

Jaa nämä 12s puoliksi puikoille joille olet poiminut kantalapun molemmista reunoista silmukat ja neulo nostetut silmukat ensimmäisellä kerralla kiertäen oikein reikien välttämiseksi. Jalkapöydän päällä olevilta puikoilta kavenna ensimmäisen puikon alussa ylivetokavennus ja toisen puikon lopussa 2 oikein yhteen, jolloin jalkapöydän päällä olevilla puikoilla on 11s/puikko.
Ensimmäisellä kierroksella ei tehdä kiilakavennuksia, mutta heti ensimmäisen kierroksen jälkeen tee kiilakavennukset sukan reunoissa joka kierroksella kunnes kaikilla puikoilla on 11s. 

Nyt neulo näillä 44 silmukalla sileää neuletta kunnes pikkuvarpaat peittyvät ja tee kärkikavennukset haluamallasi tavalla. Katkaise lanka kun jokaisella puikolla on jäljellä 2s ja vedä lanka näiden silmukoiden läpi.
Päättele langanpäät nurjalle puolelle ja neulo toinen sukka samoin.

Lopuksi viimeistele sukat höyryttämällä harson läpi kevyesti!


Ihania neulomishetkiä! 
 ♥

14 kommenttia:

  1. Oi, mitkä sukat taas Mari!!! Kiitos ohjeesta, se menee listalle: tehtävät työt!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana Hanna! Odottelen innolla tuotoksiasi! :)

      Poista
  2. Onpa ihanat sukat! Nämä täytyy toteuttaa kyllä jossain vaiheessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Sari, syksyn tullen on ihana ottaa villasukat sukkapuikoille! <3

      Poista
  3. Kauniit sukat♡ pitää aloittaa harjoittelut ihan perus villasukista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jonna!

      Perusvillasukkien neulominen on hyvä taito, näissä sukissa ei myöskään ole hirveästi vaikeita kohtia, mikäli tietysti kirjoneule sujuu :) Valepalmikkokin on hyvin yksinkertainen tehdä, varsinkin videon avustuksella ilman apupuikkoa!

      Poista
  4. Elämäni onnenpotku, kun tulin vierailulle ja blogi oli päivittynyt kauniilla sukilla. Nämä haluaisin tehdä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla! <3 Ei muuta kuin neulomaan! :)

      Poista
  5. Ihanat sukat! Eka sukka jo valmiina. Ehditkö joskus suunnitella kirjoneule pipon ohjeen lukijoitten iloksi? ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, mahtavaa että sukat ovat jo päässeet sinullakin puikoille!

      Täytyy pitää mielessä, että pipo-ohjetta kaipailtaisiin :)

      Poista
  6. Hei! Ihanat sukat. Mitähän kokoa nämä sinun tekemät ovat? Välillä vaikeuksia hahmottaa toisten jalkoja ja kokoa, kun tekee sukkia lahjaksi. Helppoa on kokeilla omiin 39 koon jalkoihin eri vaiheissa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Karoliina!

      Itselläni on myöskin 39/40 kokoinen jalka. Helpointa on sovittaa tietysti omaan jalkaan, mutta vähentämällä/lisäämällä kerroksia omaan jalkaan verrattuna pystyy jotenkin arvioimaan muitakin kokoja :)

      Poista

Kaunis kiitos kommentistasi!